tiistai 8. tammikuuta 2013

Neuvolakäynti

Eilen oli neuvolassa käynti. Aluksi annoin sitten pissa- ym. näytteet, tarkistetaan varulta pissatulehduksen sekä muiden mahdollisten tulehdusten varalta, kun perjantaina oli niitä kipujakin ja meinaa olla välillä runsasta tuo valkovuoto. Hyvähän ne on tietty tarkistaa :) Painoa ei ollut tullut edelliskerrasta (joulukuun alusta) kuin 400 grammaa, koko raskausaikana tähän mennessä mulle on tullut ehkä noin 1 kg lisää painoa, eli ei paljoakaan.

Käytiin neuvolassa läpi mun täyttelemiä lappuja, joissa kyseltiin ruokailu- ja liikuntatottumuksia, sekä elämäntilanteita (stressaako, saanko tukea tarpeeksi, huolestuttaako joku jne). Kerroin lapsen isän ja minun erostani ja siitä sitten kyseli tarkemmin. Sanoi, että vaikka mulla ei olekaan mitään ihmeempiä ja tuo ero ei stressaa ja rasita, niin halutessani pääsen kyllä juttelemaan vaikka psykiatrinkin kanssa.
Sitten otti multa hemoglobiini näytteen, se oli ihan normaali, 123. Sitten myös verenpaineen mittaus ja se kyllä yllätti minutkin, oli kyllä alhaalla. Paineet oli 93/49. Ilmankos se välillä saattaa hieman huippailla :D Eli kärsii syöpöttellä salmiakkia ja lakritsia, niitä mulla aikapaljon tekee mielikin :) Sanoi se neuvolatäti kyllä, että keskiraskaudessa paineet saattaa laskeakin ja nousee sit normaaliks. Hyvä vaan ku mulla muutenkin on matalat verenpaineet :')

Sitten kuunneltiin vielä dopplerilla sydänäänet. Heti löytyi, pikkuinen tosin aika ahkeraan liikuskeli siellä :D Syke oli 130-140 välillä, aikalailla poikavauvan sykkeillä ollaan menty joten saas nähdä :D Tietty eihän se syke aina kaikkea kerro, tutullani kolme poikaa ja jokaisella ollu "tytön syke", eli aina yli 145. Mut jospa se 29. päivä rakenneultrassa sitten selviäis :)
Seuraava neuvola varattiin sitten 4. helmikuuta.

Masukin mulla on kyl mukavasti alkanut pyöristyä, pitäs joku kaunis päivä muistaa sitä kuvaa tännekin laitella siitä :) Ja pikkuinen jaksaa joka päivä liikuskella tuolla niin, että tämäki mamma saa nauttia niistä liikkeistä <3

2 kommenttia:

  1. Oh shit! Vähän sulla onkin matalat olleet noi paineet. Itellä kans on aina matalat ja siinä vaiheessa kun menee yläpaine alle 100 ja alapaine alle 50 niin kävelen kyllä seiniä pitkin. :D Saamme siis nauttia vaikka kaksin käsin salmiakkia ja lakritsia ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on aina ollu tosi matalat paineet, muistaakseni yläpaine ei oo koskaan noussu yli 115, siis ihan ilman tätä raskauttakaan :D alapainekkaan ei oo tainnu pahemmmin yli 60 kivuta, melkee aina tainnu alle 55 pysyä.
      Mutta tosiaan joo, saa kaksin käsin kyllä sitä salmiakkia vetää :D Eipä sillä, kuulemma ne joilla on matala verenpaine, elää pitempään ;D Säästää sydäntä ja ehkäsee verisuonitauteja :) Mulla tuo vaan aiheuttaa väsymystä niin se ei oo niin hauskaa ku aamul ei pääse sängystä ylös... :D

      Poista

Ilahdun kaikista kommenteista! :) Muistathan kuitenkin kommentoidessasi hyvät nettikäytöstavat!
Älä lähetä kommenttia useasti, kommentti näkyy vasta kun olen hyväksynyt sen.
En julkaise asiattomia tai loukkaavia kommentteja.