tiistai 19. helmikuuta 2013

Avautumista ja mielialojen vuoristorataa

Tänään ajattelin rustailla sellaisen "avautumispostauksen" normaalin kuulumispostauksen sijaan. Muutamat asiat on tässä pyörineet omassa päässäni jo jonkun aikaa, joten ajattelin nyt pohdiskella niitä tänne blogin puolelle. Huomioittehan lukijat, että esitän tässä vain omia ajatuksia ja mielipiteitäni, enkä tarkoita ketään loukattavan tällä postauksella :) Sanon tämän nyt sillä etukäteen, että ei kukaan ota mitään henkilökohtaisesti itseensä, puhun asioista ihan yleisellä tasolla vain :)

Mutta itse asiaan sitten. Viime aikoina olen kovasti pohtinut mm. äitiyttä, vanhemmuutta yleensäkin ja jonkinlaista "materiashowta" liittyen lapsen tuloon. Tavallaan välillä netissä seikkaillessani ja lehtiä lueskellessani olen tuntenut huonoa omatuntoa tai jonkinlaista "alemmuuden" tunnetta, koska olen opiskelija ja olen oikeastaan kaikki vauvan tavarat saanut ilmaiseksi lähipiiriltä. Jotenkin tuntuu, että jotkut ihmiset tavallaan pitävät itseään parempina vanhempina, koska ostavat lapselleen kaikki vaunuista pinnansänkyihin uutena ja kun heillä on "varaa" tuhlata tulevaan lapseen. Shoppaillaan läpi Ikeat ja kaikki kalliit vauvatavaraliikkeet, voidaan valita kymmenistä eri kalliista vaunuvaihtoehdoista jne. En tarkoita, että se olisi väärin millään tapaa, ei todellakaan ole. Tottakai tavallaan olen kateellinen niille, jotka voivat kaiken ostaa "tuosta noin vaan" ja vauvaan on varaa käyttää etukäteen jopa tuhansia euroja. Ei minulla tule olemaan siihen mahdollisuutta.
Mutta. Vaikka välillä tulee "alemmuuden" tuntemuksia yms, niin silti tiedän, että tulen olemaan omalle lapselleni yhtä hyvä äiti kuin kuka tahansa muukin. Vaikka en asu omakotitalossa vaan kerrostalokaksiossa, johon en saa edes omaa vauvanhuonetta. Vaikka en voikaan käyttää isoja summia emmaljungan tmv. vaunuihin. Vaikka en voi käyttää tuhatta euroa vauvan tarvikkeisiin ja vaatteisiin ja vaikka minulla ei ole esimerkiksi edes työpaikkaa. Niin silti, kaikesta huolimatta, olen lapselleni se paras äiti, mikä hänellä voi olla. Ja vaikka en olisikaan varakas, niin silti lapseltani ei tule puuttumaan mitään, mitä hän tarvitsee. Hyvä vanhemmuus ei ole rahasta kiinni. Raha ja varallisuus ei tee kenestäkään yhtään parempaa äitiä tai isää. Se, miten paljon vauvaan on varaa käyttää, ei ole mittari hyville vanhemmille.

Toinen asia, jota olen miettinyt on hehkuttaminen asioista. Tässä vähän sama asia kuin edellisessä. Olenko "huonopi" äiti, koska en hehkuta miten ihanaa on raskaus ja tuleva vauva? Kun en pursua ylitsevuotavaa iloa ja onnea? Olenko "huonopi", kun lapseni ei varsinaisesti ole suunniteltu ja sitä ei ole yritetty oikeasti?
Uskon ja tottakai tiedän, että en ole. Rakastan jo nyt tulevaa lastani enemmän, kuin mitään muuta tässä maailmassa. Olen järjettömän iloinen ja onnellinen tulevasta pienestä kääröstäni. Olen onnellinen ja iloinen tuosta kasvavasta mahasta ja pienistä potkuista, jotka päivittäin muistuttavat, että sisälläni kasvaa jotain mittaamattoman arvokasta. En vain itse ole sellaista tyyppiä, joka innoissaan haluaa kertoa ja hehkuttaa sitä. Olen enemmän sellainen "hiljainen onnellinen". Tunnen suunnatonta onnea, mutta en yleensä pue sitä millään tapaa sanoiksi.
Ja vaikka lastani ei ole tarkoituksellisesti ja varsinaisesti yritetty, on hän aivan yhtä toivottu kuin kenen tahansa muunkin lapsi. Yhtä toivottu ja iloinen asia, kuin lapsi sellaisille, jotka ovat vaikkapa pitempään yrittäneet saada vauvaa. Tietysti pitempään yrittäneillä vaikkapa sen plussan saaminen testiin on varmasti paljon iloisempi ja jännittävämpi asia, kuin mitä se oli minulle. He ovat odottaneet sitä tosissaan ja halunneet sitä pitkään. Minulle plussaus oli yllätys. Mutta, se oli iloinen yllätys. Ja heti alusta lähtien pieni elämän alku on ollut toivottu ja rakastettu ja sitä hän tulee olemaan koko lopun elämäänsäkin.

Se, mitä haen tällä postauksellani on nyt lähinnä se, että äidin (tai isän) rakkautta, ei millään tapaa vähennä mikään "sivuseikka". Sitä ei mitata varallisuudella tai odotusajan onnellisuudella. Jokainen tuleva vanhempi on varmasti se paras vanhempi omalle lapselleen. Tottakai, on myös niitä tapauksia olemassa, joissa vanhempi ei ole hyvä. Onneksi näihinkin asioihin on olemassa ratkaisuja, mutta en lähde sitä aihetta enempää purkamaan.

Lopuksi sitten ihan vaan parin päivän mietteitä. Mulla on muutaman päivän ollu ihan mielenkiintoiset mielialanvaihtelut. Välillä olen "normaali" minä, tyyni ja rauhallinen. Sitten yhtäkkiä "naps", olen raivona myrskyävä ja vihainen raskaana oleva nainen :D Ja siihen ei paljoa tarvita, ihan pikku asiatkin saa minut suuttumaan hetkessä. Yleensä onneksi nämä "raivomammailut" eivät kauaa kestä ja lepyn suht nopeasti.
Toinen asia, minkä olen huomannut sitten on se, että pahoitan mieleni todella herkästi nykyään. Yksikin vähän "ilkeäsävyinen" kommentti saa päivän pilalle ja mielen matalaksi. Yritän vastata silti hyvällä mielellä ja ystävällisesti, vaikka mieleni tekisikin raivota pää punaisena.
Nooh, jospa nämä tästä sitten (viimeistään synnytyksen jälkeen) tasaantuvat :D

8 kommenttia:

  1. Sinä oot varmasti ihan paras äiti omalle lapsellesi. <3 itse höyryän hirveästi kun haluaisin sitä ja tätä ja siiten jos ostan jotain niin se menee oikeasti viimeisistä rahoista:/ nytkin haaveilen tuliteristä emmaljungista jotka hankitaan sitten vasta vauvan synnyttyä, puol vuotta niihin säästetään siitä mistä/jos on ollut säästää. Mulla tulee itsellänikin hirveitä itku potku raivareita välillä, jonka toki tulen aina avautumaan blogiin :D se on normaalia ja kuuluu raskauteen. Ps. Minä en edes kertonut juuri kenellekään raskaudesta esikoista odottaessani.. Odotin lasta yksin loppuajan ja tuntui että haluan pitää asian vain lähimpien ja itseni tietona. Jokainen tyylillään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista <3 Mulla itellä on aina tapana ollu laittaa kuussa ees muutama kymppi ("parempina" kuukausina enemmän) säästöön "pahan päivän varalle", että sitten kun pikkunen saapuu maailmaan ja jos oikeasti tulee tiukka kuukausi niin ois jostain mistä tarvittaessa ottaa rahaa, että ei tarvii keltään lainata esimerkiksi. Ja pientä ihmistä varten hyvä ollakin varmaan jotaki säätössä kun ikinä voi tietää :D
      Ja totta, raskauksia on yhtä monta erilaista kuin on odottajia ja jokainen tosiaankin omalla tyylillään :)

      Poista
  2. :) Hihi raivarit on niin tuttuja. Minä oon mm raivonnut niistä kalapuikoista, sitten kerran siitä kun mies ei ollut tehnyt nakkikeittoa sitten siitä kun koiraa ei oltu käytetty "riittävän" pitkällä lenkillä jne. :D Onneks noi on sellasia juttuja mille voi vaan nauraa jälkeenpäin.

    Mä kans muuten voin allekirjoittaa nuo varallisuus ym jutut. Ite oon vaan aina ollut sellainen itseni syyllistäjä. "Mun vika kun en hehkuta ja mun vika kun ei vauvalla ole jotain hienouksia" Ja yks mikä sai mut heti raskauden alussa tuntemaan epävarmuutta itsestä oli se kun mentiin perhevalmennukseen ja siellä kaikki oli sellasia n. 30 vuotiaita selvästi paremmin tienaavia pariskuntia kuin me. Katoin vaan miestäni ja sehän näytti ihan poikaselta verrattuna niihin muihin miehiin. Mietin vaan et o ou tuleekohan meistä minkäänlaisia vanhempia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sano jo muuta :D tänään mä itse raivosin kun tuossa nyt pyörii tuo eräs mieskin mukana, niin hän aamupäivällä sanoi yhen puhelun jälkeen että hänen veljensä käy kahvilla. Raivarit tuli siitä kun ei voinut puhelun aikana kysyä multa että käykö kahville tulo vaan sanoi siitä vasta puhelun jälkeen :D Toissailtana raivarit siitä kun nostin kissan annospussilaatikkoa ja pahvikansi lähti irti ja pari pussia tippui tiskialtaaseen :D noh, onneksi kanssaihmiset ainakin täällä ymmärtää nämä minun raivarit ja tietävät sen kuuluvan tähän raskauteen :D

      Ja joo, toi on niin tuttua tuo että sitä alkaa itseään sitten syyllistelemään vaikka tietää että vauvalla on varmasti ihan yhtä hyvä olla kuin varakkaidenkin vanhempien vauvoilla. Mustakin tuntuu nykyään et hirmusesti on juuri näitä 30 kymppisiä perheitä, joilla on jo työuraa tehty ja ollaan "hyvällä" mallilla joka asiassa.. Se ahdistaa välillä :D Vaikka sisimmässään tietääkin sen, että ei ole sen huonompi vanhempi kuin muutkaan :)

      Poista
  3. Mäkään en hehkuttanu raskautta, enkä edes heti tuntenu olevani pienen käärön äiti, kun neiti oli pullahtanu maailmaan. Ehkä siinä vaan menee osalla hetki ennen kun sen hoksaa. Musta tuntuu, etten edes voi sanoa, että rakastin lasta enemmän kun mitään. Olin vaan vähän pihalla ja mietin, että tossako toi nyt on. Nyt taas tekisin mitä vaan lapseni eteen ja rakastan sitä enemmän kun mitään, mutta mulla oli pitkät piuhat :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, jokainen varmasti on erilainen raskautensa ja äitiytensä kanssa :) Tottakai lapsi syntyessään tavallaan on "vieras", ethän koskaan ole häntä ennen nähnyt, vaikka hän onkin 9 kk mukana jo kulkenut. :) Mutta tosiaan, jokaisella varmasti menee eri tavalla nämä jutut :) En voi tietty itekään tietää millainen reaktio mulla tulee alussa olemaan, mutta ainakin nyt on jo niin vahva kiintymys ja rakkaus tuohon pikkuiseen. :)

      Poista
  4. mulla heiluu mielialat ihan vaan omien hormoonimyrskyjen vallitessa, vaikka en raskaana olekaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hihi, semmoistakinhan se voi olla :D millaistahan se sitten on jos olisit raskaana..? :D

      Poista

Ilahdun kaikista kommenteista! :) Muistathan kuitenkin kommentoidessasi hyvät nettikäytöstavat!
Älä lähetä kommenttia useasti, kommentti näkyy vasta kun olen hyväksynyt sen.
En julkaise asiattomia tai loukkaavia kommentteja.