tiistai 4. kesäkuuta 2013

Pienet kuulumiset ja synnytyskertomus

Katsotaan miten saanko kirjoittaa loppuun tätä postausta, vai herääkö kirppu ennen sitä :)
Täällä voidaan hyvin, hoitohenkilökunta on mukavaa ja kaikki sujuu oikein kivasti. Eka yö sujui mukavan rauhallisesti, pieni nukkui todella hyvin ja välillä söi. Sain itsekin levättyä melko hyvin. Neiti on melkoinen tissiapina kylläkin :D Imetyskin on ruvennut sujumaan, vaikkakin tissit on melko kipeät, mut niin se varmasti alussa. Neitillä kuitenkin on hyvä imuote.
Myös mulla on paikat hyvin palautuneet, hoitaja ainakin kehui että kohtu on hienosti supistunut. Huomenna on sitten lääkärin tarkastus ja hän päättää joko huomenna pääsemme kotiin vai olemmeko vielä torstaihin tai pitempään.

Nyt voisin hieman avata sitä minun vauhtisynnytystäni :D Tänne blogiinhan kävin kirjoittelemassa silloin yöllä ja sen jälkeen sitten ennen kahta soittelinkin jo synnärille ja sanoin että nyt ollaan niin kipeitä jo että en pärjää enää kotona. Supistukset eivät kuitenkaan kestäneet kuin varmaan sen puolisen minuuttia, mutta niitä tuli viiden minuutin välein. Synnäriltä käski sitten lähteä tulemaan, kuitenkin kun matkaakin on 100 km. Automatkahan oli ihan yhtä helvettiä... Ihan kamalaa istua semmosilla tuskilla autossa :D
Synnärille kuitenkin päästiin ja pääsin heti huoneeseen ja käyrille. Kätilö teki sisätutkimuksen ja olin 4 cm auki, kello oli silloin jotain kolmen pintaan. Hetkeksi vielä piti jäädä makoilemaan ja kätilö sanoi, että hän voi kipupiikin lihakseen antaa, mutta pitää varautua että siihen pitää antaa jotain vastalääkettä jos synnytys etenee nopeammin. Olin jo todella kipeä ja sanoin että antaa tulla vaan et helpottas ees vähän. Lääke oli muistaakseni nimeltään Oxanest, joku O:lla alkava kuitenkin. Sen sain ja odotin, että se ois helpottanu mutta ei. Ehkä yhdestä supistuksesta vei terävimmän kärjen pois, muuten ei auttanut ollenkaan, mutta kunnon kännit sillä kyllä sai! Ihan mahdottoman sekava olo tuli ja supistusten välissä taisin naureskellakin hölmönä kun olo oli ihan outo ja pää turta.

Siirryttiin saliin ja mulla supparit vaan ylty, mutta olo oli ihan seko sen lääkkeen vuoksi. Kätilö laitteli kanyylin paikalleen ja sanoi pian hommaavansa mulle anestesialääkärin. Mä manasin ja volisin joka supistuksen aikaan. Kätilö lähti jonnekin synnytyshuoneesta käymään ja käski painaa kelloa jos joku hätä iskee. Ja niinhän se iski, supistuksen mukana tuli aivan järkyttävä räjähtävä kipu ja tarve ponnistaa. Käskin miehen painaa sitä hälytyssummeria ja kätilö tulikin nopsaan saliin takaisin. Katsoi sitten mikä tilanne ja sitä oltiinkin lähes täysin auki! Sanoi sitten siinä että nyt ei ehditä enää puudutuksia hommaamaan, sä synnytät nyt. Kalvot sitten puhki ja kätilö antoi luvan ponnistaa kun tarve tulee. Osa tästä ajasta meni mulla vähän sekavana, kipu oli aivan mahdottoman kova ja mä itkin, huusin ja puristin mieheltäkin varmaan käden kuolioon asti... :D Ponnistin kun tuntui siltä ja kätilö tsemppasi. Taisin mä jossain vaiheessa huutaa että mä en pysty tähän, vaikka tietysti turhaa se on siinä vaiheessa ;) Mutta pian oli pienellä jo pää ulkona ja heti perään koko neiti maailmassa. Ponnistusvaihe kesti yhteensä noin 15 minuuttia. Siinä vaiheessa kun tyttö oli ulkona, se kaikki kipu mitä olin tuntenut, katosi kuin tuhka tuuleen. Kätilö puhdisteli neidin ja mulla oli ihan epätodellinen olo kun kuulin kun toinen parkaisi ensimmäistä kertaa. Jotenkaan ei osannut rekisteröidä, että tuossa on nyt se pieni olento joka vietti mun masussa nämä kuukaudet. Se, jonka potkuja ja liikkeitä joka päivä tunsin.

Tyttö pääsi siitä sitten rinnalle ja kätilö rupesi istukan syntymisen jälkeen puhdistelemaan ja parsimaan minua. Selvisin hyvin vähillä vaurioilla, kolme pientä nirhaumaa joihin jokaiseen tuli yksi tikki. Kätilö sanoi, että jos lääkäri ois ollu niin ei välttämättä olisi ees tikannut, mutta hän laittoi tikit kuitenkin niin on mukavempi. Nirhaumat ei kyllä oo pahoja, pystyn hyvin istumaankin. Päästiin salista sitten takaisin lepohuoneeseen lepäilemään ja odottelemaan. Siellä menikin sitten muutama tunti, vauvalta käytiin ottamassa kokeita ja me saatiin miehen kanssa varpajaiskahvit ja aamupalaa. Sitten siirryttiin osastolle ja täällä ollaan oltu :)

Voi olla että jotain oleellista unohtui, mutta siinä se synnytys nyt pääpiirteissään :) Neitonen saa nyt lisämaitoa jonkin verran, jotta paino ei vain laske. Kuitenkaan mullakaan ei vielä ole niin hyvin maito noussut, että se välttämättä kokonaan riittäisi. Hyvä vain, että saa tarpeeksi ruokaa, jotta vahvistuu :)
Niin muuten, aloitin tän postauksen aamulla ja nyt ollaan jo illassa menossa, joten yhdellä kertaa ei saanut mitenkään kirjoitettua :D Kohta kirppunen luultavasti taas heräilee syömään, joten taitaa tämä mammakin lähteä vielä hetkeksi lepäämään ennen sitä :)

6 kommenttia:

  1. Onnea vielä tätäkin kautta :) tuleva kummitäti on innoissaan <3 :))))

    VastaaPoista
  2. Huh, jopas onkin ollut vauhdikasta toimintaa! Mulla oli just yhdellä synnäritutulla käyny niin, että se oli saanu kipupiikin että saa nukuttua. Oli heränny parin tunnin päästä ja alkanu ponnistamaan. :D Eli ilmeisesti kipupiikki voi avata paikat nopsaan, vähän samalla lailla ko mulla teki epiduraali. :)

    Onnittelut vielä nyytistä! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se oli tosiaan hieman nopeaa toimintaa.. :D Mulla tosin ei ois puhettakaan ollu että ois voinu nukkua, pää kyl oli sekasin mut kivut niin kovat :D

      Ja kiitos paljon :) <3

      Poista
  3. Oho, ompa ollut vauhdikas synnytys! :) Hassua lukea näitä kun ponnistusvaihe on ollut suht nopea kun itselläni se kesti 1h 6min :D Ite sain kyllä kivunlievityksiä mutta niistä ei mistään ollut mitään apua :s Muistan kyllä tuon piikin, varmaan ite sain saman nimittäin siitä tuli ihan kumma olo vaikkei se kipua pois vienyt :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, sen kipupiikin jälkeen oli kyllä olo ku humalaisella... :D Sulla on kyllä ollut melkoisen pitkä ponnistusvaihe :o

      Poista

Ilahdun kaikista kommenteista! :) Muistathan kuitenkin kommentoidessasi hyvät nettikäytöstavat!
Älä lähetä kommenttia useasti, kommentti näkyy vasta kun olen hyväksynyt sen.
En julkaise asiattomia tai loukkaavia kommentteja.