lauantai 22. helmikuuta 2014

Eka hammas & äipän palautuminen raskaudesta ja synnytyksestä

Viiville on viimein puhjennut eka hammas! :) Suuremmin ei oo ees neiti kiukutellu nyt, mikä on vaan hyvä juttu.



Sitten postauksen pääaiheeseen, eli minun palautumiseeni raskaudesta ja synnytyksestä. Itse koen, että olen palautunut aika hyvin. Ennen raskautta painoni oli 56,5 kg. Ennen synnärille menoa painoa oli kertynyt 74,8 kiloa, eli raskauskiloja tuli 18,3 kiloa. Minulle se oli paljon se. Laitokselle kiloista jäi 6-7 kg ja sen jälkeen paino tippui ekat viikot hurjaa vauhtia, jopa 3 kg reilussa vuorokaudessa. Nuo kilot kuitenkin varmaan oli hyvin pitkälti turvotusta, siksi ne tippui niin nopsaan.

Tän varmaan voisi sanoa lähtötilanteeksi. Tää on otettu muistaakseni samana päivänä kun kotiuduttiin laitokselta. Hyvin turvonneena vielä x) Painoa tässä lienee se 67-68 kiloa.

Muutoinkin palautuminen meni tosi hyvin, kohtu supistui nopsaan takas ja jälkitarkastuksessa lääkäri totesi, et ihan kuin en olisi synnyttänyt lainkaan. Jos joku ei muista, niin repeämiä ei tullut pahasti, kolme tikkiä vain sain.

Tämä kuva on otettu kolme viikkoa synnytyksestä. Kiloja en muista paljon lie ollut, mut reilut 60 kg kuitenkin. 
Beautiful body - haasteen aikaan näytti tältä.

Imetys joudutti palautumista tosi hyvin. Käytännössä en tehny muuta kuin imetin ja kilot tippu tasaseen. Jossain vaiheessa stoppasi painon putoaminen, mut myöhemmin sitten loputkin tippui ja nyt tilanne on se, että painan 54 kiloa, eli -1,5 kg vähempi kuin ennen raskautta. Tarkoitus ei ollut tiputtaa ees painoa, kuin siihen mitä olin. BMI on nyt 18,9, eli ihan normaalipainoinen olen. Kiinteytystä kroppa hieman kaipais vielä, mutta muuten olen nykytilanteeseen hyvin tyytyväinen. Housukokokin pieneni 27 koosta 26:een.
Ja miltäkö nykyään sitten kroppa näyttää? No se näyttää tältä:

Huomaa yhä haaleana näkyvä linea negra :D

Raskausarvetkin on haalenneet aika kivasti jo.

Palautumisesta sen verran mainitsen, että vatsalihakset ei ihan halunneet palautua ennalleen, niiden välissä meinaan on rako edelleen :D Mut kuulemma sen saa treenaamalla umpeen :) Ja raon jääminen ei johtunut siitä, et oisin aloittanu vatsistreenit liian aikasin, kun en oo moisia aloitellu ollenkaan :D
Mut semmoista siis, aika hyvin on tullut omasta mielestä palauduttua ja ilman isompaa treenaamista. Toisaalta olen perinyt äidiltäni ruumiinrakenteen, äiti on kans luonnostaan hoikka. Imetys on ollut varmasti se suurin tekijä kilojen tippumisessa ja siinä sivussa liikuntamuotoina on ollut ratsastus ja vaunulenkit. Lisäksi en ottanut isompaa stressiä siitä, että lähteekö kilot vai ei :)

9 kommenttia:

  1. Tosi hyvin olet palautunut:) itsekin voisi kirjoittaa samasta aiheesta:)

    Onnea Viiville ekasta hampaasta!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kirjoitahan ihmeessä! :) ja linkkaa minulle postaus, lukisin mielelläni :)

      Viivi kiittää onnitteluista :)

      Poista
  2. Vau, upeeta palautumista! Mullahan on itellä se Palaamo tuolla mun blogissa, jos et oo huomannut :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) oon mä aina käyny sitä mielenkiinnolla lukemassa! :) tosi hyvin on kyl sullakin palautuminen sujunut.
      ps. oon muuten ootellutkin sinne palaamoon uusia kuulumisia ;)

      Poista
    2. No eipä oo paljoo päivittämistä :D Ei oo oikeen tapahtunut mitään! Mut joo, "yleisön pyynnöstä" siis joku päivä :)

      Poista
  3. Vautsi, sä oot kyllä supernainen.. Mä toivon ja anelen, että saan yhtä helposti kilot pois ja oman kehon takaisin! :)

    VastaaPoista
  4. Hui kun oot laiha!!! <3 Kiva tää siun uusi blogin ilme, en muista sanoinko jo :D

    VastaaPoista

Ilahdun kaikista kommenteista! :) Muistathan kuitenkin kommentoidessasi hyvät nettikäytöstavat!
Älä lähetä kommenttia useasti, kommentti näkyy vasta kun olen hyväksynyt sen.
En julkaise asiattomia tai loukkaavia kommentteja.