maanantai 16. joulukuuta 2013

Pari haastetta

Teinpä aikani kuluksi pari haastetta, jotka sain :)

Ekan haasteen sain Tiialta, kiitokset siis :) Mä en jaksa ketään haastaa, ku tän haasteen oon tehny jo monet kerrat :D

Haasteen tarkoitus on löytää uusia blogeja ja auttaa huomaamaan heitä, joilla on alle 200 lukijaa. 
1. Jokaisen haastetun pitää kertoa 11 asiaa itsestään.
2. Pitää vastata haastajan 11 kysymykseen. 
3. Haastetun pitää keksiä 11 kysymystä uusille haastetuille.4. Heidän tulee valita 11 bloggaajaa, joilla on alle 200 lukijaa. 
5. Sinun tulee kertoa kenet olet haastanut. 
6. Ei takaisin haastamista. 

11 asiaa minusta

1. Olen herkkis, vaikka en sitä usein näytäkään
2. Kirjoittelen joskus päiväkirjaa, siis ihan paperiversiota. Olen aloittanut päiväkirjan pidon vissiin 10-vuotiaana.
3. Olen ollut koulukiusattu
4. En kykenisi varmaan ikinä karkkilakkoon :D
5. Suunnittelu on kivaa, harvoin vaan ne suunnitelmat pitää.
6. Olen nyt kilon kevyempi kuin ennen raskautta.
7. Pelkään hammaslääkäriin menoa, vaikka pikkuhiljaa alkas olla pakko varata aikaa sinne.
8. Tykkään ajaa autolla.
9. Tykkään myös imuroimisesta.
10. En usko jumalaan.
11. Kuulun siltikin kyllä kirkkoon.
 

Kysymykset:
1. Asia josta pidät joulussa eniten?
- tunnelma!

2. Oletko joulu vai kesäihminen?
- vaikka joulusta tykkään, niin silti oon kesäihminen.

3. Mikä on lempi ruokasi jouluna?
- kinkku!

4. Aito joulukuusi vai tekokuusi?
- aito. se tuoksu ♥

5. Montako kirjaa olet lukenut elämäsi aikana?
- voii, en todellakaan tiedä. Tuhansia? Luin nuorena todella paljon.

6. Viikkosi kiireisin päivä? 
- hmm, oiskohan maanantai.

7. Minkä värisiä vaatteita käytät?
- vaihtelee

8. Mikä on sulle tärkeintä?
- aika itsestään selvää varmaan, Viivi.

9.Oletko ostanut jo paljon joululahjoja?
- jokusen :)

10. Mitä toivot kaikkein eniten? 
- varmaan sitä että lapsellani olisi turvallinen tulevaisuus.

11. Unelma-ammattisi? 
- ööää, en todellakaan tiiä :D


Ja sitten toisen haasteen sain Heliltä. Tää on heppa-aiheinen :)

"Tämä haaste on tarkoitettu niille, jotka omistavat hevosen/hevosia. Tarkoitus olisi myös, että kysymyksiin vastattaisiin vähän laajemmin kuin yhdellä sanalla. Haasta vähintään kolme blogia, ei takaisin haastamista. Sinun pitää kertoa blogissasi kenet olet haastanut."

Kerro hevosestasi: rotu, taso ja hieman luonnetta
Mietin aluksi, että mitähän mä kertoisin tähän, kun varsinaisesti mulla ei ole omaa hevosta :D Mutta jos vaikka kertoisin Lulusta ja Nipsusta. Lulusta on tulossa oma (tai siis siskon ja minun) ja Nipsu on yhteinen siskoni kanssa.

LULU: Pikku lihapulla (ainakin ulkomuodoltaan), ilkikurinen shettis, joka ei taida kasvaa aikuiseksi. Pörröinen haliponi ja raivostuttava karkuri. Osaa mennä eteenpäin jos sattuu huvittamaan, taaksekin saattaa pyydettäessä jopa hilpasta ja pohjetta väistää satunnaisen epäsatunnaisesti. Niin ja osaa myös toki ravata ja laukata (ainakin pukkilaukkaa). Esteitä osaa hypätä ja ponnua kyl löytyisikin, kunhan vaan poni kehtaisi. Irtona on tainnu hypätä metriä, ratsastajan kanssa oisko maksimissaan 60 cm. Sit tietty osaa näitä temppuja, mm. "karkaa tarhasta", "esitä söpöä, niin saat namia", "kuopsuta jalalla lattiaa, niin ihminen laittaa vauhtia(tää harvoin onnistuu)" jne. Niin ja onhan toi pullukka myös ajoon opetettu :)

NIPSU:  Tuleva monitoimipollemme, jonka ei alunperin pitänyt meille ees jäädä. Niinpä siinä sitten kuitenkin kävi, että hurmuripoju vei kaikkien sydämet ja varsa saa jäädä meille kasvamaan. Herrasta ois tarkoitus tulla mukava luottoratsu ja ajohumma, saas nyt nähdä ;) Halivarsa, jonka kanssa vielä harjoitellaan uusia juttuja ja sitä, miten mallikkaan hepanalun tulee toimia. 



Hevoset vai ponit, miksi?
Mä olin joskus ihan heppaihminen henkeen ja vereen, mitä isompi heppa, sen parempi. Mutta sitten menin semmoisilla päälle 140 cm korkeilla isoilla poneilma ja tykästyin niihin. Ne on jotenkin semmoisia sopivan kokoisia paketteja mulle, ja tuntuvat itelle kaikista sopivimmilta. Eli vastaan siis isot ponit/ponikokoiset hevoset. Tykkään silti kyllä mennä ihan hevosillakin :D

Ensimmäinen hevonen/poni, jolla ratsastit itsenäisesti enemmän?
Vaikeaa sanoa, kun olen lähes alusta saakka mennyt "itsenäisesti", ts. ilman avustajaa. Mutta jos puhutaan ihan semmoisesta ilman valvontaa ratsastelusta, niin se taisi olla eka hoitoheppani suomenpienhevos ori (nyk. tosin jo ruuna) S.O. Taskumatti. Matti oli ihana polle ja opetti mulle paljon. Oriksi melko kiltti, joskin muutaman kerran kyllä sattui ja tapahtui.

Matti

Minä ja Matti, oiskohan kesä -06? 
Kumpi on parempi, kengätön vai kengällinen? Hevosesi kenkien koko, jos se on kengässä?
Hevoskohtaista taitaa olla kumpi on parempi. Joillekin sopii kengättömyys, joillekin ei. Tai jos ei niinkään hevoskohtaista niin ainakin käyttökohtaista. Nipsu ja Lulu ei kumpikaan ole kengässä.

Klippaus: puolesta vai vastaan?
Tässä sama kuin yllä, joillekin sopii ja joillekin ei ja paljolti riippuu myös käytöstä. Meillä pollet ei tarvii klippausta, mut en vastusta sitä jos joku klippaa heppansa.

Tarhaako hevosesi yksin vai laumassa? Miksi?
Tällä hetkellä kukaan ei tarhaa yksin, mutta luultavasti kun Nipsun emä lähtee niin sitten vanha rouvamme Heluna tarhaa yksin ja kakarat keskenään. Hellu saattaa potkia muita, niin ei haluta ottaa riskiä että löytyy hokinreikiä muista.

Ratkaiseeko hevosessa enemmän luonne kuin ulkonäkö (kuten väri)?
Luonne ehdottomasti. Tottakai tietyn väriset hepat miellyttää silmää, mut kyllä luonne viime kädessä ratkaisee.

Millainen on hyvä hevosblogi?
Selkeä teksti, siisti ulkoasu ja kuvat on tärkeitä. Tärkein kaikista on silti sisältö, jos se ei kiinnosta minua, niin silloin ei ees hienot ulkoasut pelasta. En hirveämmin tykkää esim. kisablogeista. Joskin esim. Kootussa Ravissa kouluratsastus-blogi on kiinnostava, koska siinä kisataan korkeammalla tasolla.

Pahin tippumisesi?
Toistaiseksi en ole tippuessani luita katkonut. Lievää aivotärähdystä on tullut ym. venähdyksiä. Se ei tuntunu myöskään kivalta kun mätkähdin rintakehä edellä alas ja ilmat karkas keuhkoista.

Kuinka monta loimea hevosesi omistaa?
Nipsulla on yks toppis ja sit vilttejä löytyy. Lululla on sadeloimi, 2x fleece ja 1x villaloimi.

Kuinka usein hevosesi liikkuu?
Lulua pyritään liikuttamaan niin usein kun mahdollista, ainakin sen 4-6 kertaa viikossa. Nipsun kans harjoitellaan miten milloinkin.

Oletko varovainen vai "uhkarohkea" ratsastaja?
Ennen olin uhkarohkea, nykyisin olen vanha ja viisas ja sen myötä varovainen :-D


En haasta tähän hätään muita kuin:

Elsan elämää

1 kommentti:

  1. Kiitos paljon! Mä teen tän joulun jälkeen kun pääsen tablettiorjuudesta tietokonenäppäimille. ;) Sitten muutenkin luvassa on rutkasti postauksia ja paljastuksia!

    VastaaPoista

Ilahdun kaikista kommenteista! :) Muistathan kuitenkin kommentoidessasi hyvät nettikäytöstavat!
Älä lähetä kommenttia useasti, kommentti näkyy vasta kun olen hyväksynyt sen.
En julkaise asiattomia tai loukkaavia kommentteja.